מחפש/ת עבודה?
הרשמ/י כאן

מעסיק/ה?
פרסמו משרה

"המוצר זה אני"- שיווק עצמי

פורסם בתאריך: פברואר 3, 2021 | הועלה ע"י: ירון פורת

ד"ר בני בנימין

פסיכולוג תעסוקתי עצמאי

ניתן להגדיר את תהליך חיפוש העבודה כתהליך של שיווק עצמי,

כולל יישום תובנות רבות שמאפיינות את עולם השיווק. המרכיבים המרכזיים של התהליך הם שלושה:

  • מוצר: הכר את המוצר שהנך משווק

(ז.א., תכיר את עצמך היטב: מה יש לך כעת להציע בשוק העבודה?).

  • לקוחות: אתֵר והכר את הלקוחות הרלוונטיים לצריכת המוצר שלך

(מי הם המעסיקים הפוטנציאליים הרלוונטיים, המתאימים למיומנויות והכישורים שלך?).

  • אסטרטגיית שיווק: מהן השיטות היעילות שישפיעו על הלקוחות הפוטנציאליים לרכוש את המוצר שלך

(אלו שיטות חיפוש עבודה היעילות ביותר אצל מעסיקי היעד שלך?).

אם אלה פני הדברים, מן הראוי לבחון את מאפייני המערך השיווקי באופן שיטתי יותר

וליישמם ככל שניתן בתהליך חיפוש עבודה, שהוא למעשה מהווה מערך שיווקי של הפרט (המוצר)

מול מעסיקים (הלקוחות).

הטבלה להלן מסכמת חלק מהאפיונים של מערך שיווק

ואיך מחפש העבודה יוכל להתאים עקרונות אלה לתהליך החיפוש שלו.

מה בני 50+- יכולים להפיק מעקרונות השיווק הנ"ל:

  • מוצר: עליך כמחפש עבודה מבוגר להכיר היטב את מה שיש לך להציע למעסיק

בזמן אמת, וכן, מה שלא ריאלי שתציע למעסיק היום. מדובר במה תוכל לבצע מחר בבוקר,

דבר שלא בהכרח חופף את מה שהצלחת לעשות בהצטיינות לפני 20 או 30 שנה. בקיצור,

הכר את היתרונות וכן את החסרונות שלך היום, וכמובן מומלץ להבליט את החלק החיובי.

 

  • מיצוב ובידול המוצר: אין סיבה להעלים את ניסיונך העשיר, אך אין להגזים בו,

כי זה עלול לשדר שאתה נשען על העבר ומבקש תמורה על כך, דבר שירתיע את המעסיק.

רצוי להציג את עצמך באמצעות מיצוב שמשלב מקצוענות, אחריות, גמישות, פתיחות לשינויים,

  • חדשנות, ונכונות לשיתוף פעולה עם עמיתים בכל הגילאים.
  • חשוב מאוד לשדר אנרגיה ומוטיבציה. תגדיר לעצמך מה ה"ערך המוסף" שלך,
  • לעומת שלל המועמדים האחרים לתפקיד.  עליך להיות ערני לציפיות המעסיק: מצד אחד,

הוא רוצה עובד מסור כמו כל העובדים, ומצד שני, ייתכן מאוד שהוא אוחז בדעות קדומות

השייכות לגיל, שעלולים לפעול נגדך, ועל סטראוטיפים אלה עליך להשתדל לנטרל.

  • מאמץ לקידום המוצר: על מנת לנטרל סטראוטיפים,

עליך לוודא שהנך מעודכן בתחום בו אתה שואף לעבוד:

רצוי להכיר את השפה הייחודית של הענף על מנת לשוחח בחופשיות ובטבעיות

עם המעסיק (""talk the talk). כמו כן עליך להכיר את האתגרים הספציפיים

והחזון של הענף ושל החברה. לשם כך, עליך לאסוף מידע,

דרך האינטרנט ודרך ריאיונות עם אישים רלוונטיים. עליך להפעיל רשת קשרים,

להתאים את קו"ח ליעדי הענף, ולהבליט הישגים ולימודים מהשנים האחרונות.

עליך כבר להכין תשובות מתאימות לשאלות המאתגרות בריאיון קבלה לעבודה

("איך תסתדר עם צעירים? …עם ירידה בשכר? …עם נסיעות?

…עם שעות נוספות?.…עם תפקיד זוטר ממה שהיה לך בעבר?").

  • מארז – איזו דמות תופיע מול עיני המעסיק ברושם הראשון שנוצר

שתתרום לשבירת הסטריאוטיפים השליליים? בין ההמלצות: לחיצת יד סולידית,

ישיבה זקופה בקדמת הכיסא, שמירה על קשר עין רוב הזמן, הכנת סיפורים

על הישגיך הקונקרטיים מהתקופה האחרונה (לא היסטורית!),

לרבות פרויקטים שביצעת בשיתוף צעירים ממך. כזכור, חפש הזדמנויות לשדר אנרגיות,

להביע ידע ועניין בחברה הספציפית, וכן, להופיע מטופח ושמור (לאחר שניצחת את הכרס!).

  • מקום: מומלץ שיווק ממוקד: עליך לזהות מעסיקים שעשויים להיתרם מכישוריך

וללמוד פרטים על תהליכי העבודה שלהם, לרבות באמצעות שיחות עם עובדים

(מהעבר ו/או בהווה), כך שתוכל לדמיין את עצמך משתלב אצלם באופן טבעי.

הפצת קו"ח לכל עבר לאו דווקא מבטיחה היענות חיובית למועמד המבוגר.

ההיפך הוא הנכון: קל יותר למעסיק לנפנף קו"ח עם חשד של מועמד מבוגר

מאשר לדחות אדם חי ונושם שעושה רושם שחקר את החברה ומצא שיש לו דרך לתרום לה.

מחיר – כמובן השכר הוא ה"מחיר" הסטנדרטי לדיון בעת קבלת הצעת עבודה,

אך כמובן קיימות תמורות אחרות. מעסיקים חוששים מלשלם מחיר מופרז למועמד

בעל 20-30 שנות ניסיון, ויעדיפו להעסיק אחד עם פחות ניסיון ולשלם פחות שכר.

לכן לא תמיד מומלץ להיאבק על השכר ש"מגיע" לך. יש לקחת בחשבון תמורות אחרות,

כגון שעות גמישות, פרמיות וקידום בעקבות הישגים בפועל לטובת המעסיק, הוצאות רכב, וכו'.

לסיכום:  אף שייתכן שלא כל ההמלצות הנ"ל עשויות להתאים לכל מועמד ולכל ענף תעסוקה,

הלקח הבולט מכתבה זו הוא שיש להכין את מערך השיווק העצמי שלך תוך היכרות מלאה של המוצר (אתה)

והפגנת רגישות מלאה לצורכי הלקוח (המעסיק הפוטנציאלי).

בהצלחה!

השימוש במאמר במין זכר הוא לצורך נוחיות הקריאה בלבד, כאשר הכוונה כמובן לשני המינים.